torsdag 19 mars 2009

Meningslöst segande och degande

Sitter i en datacell. Kollar på klockan. 11.47. Börjar 13.25. Såvida vi inte har mentorstid, då börjar jag... nån gång när Eva behagar visa sig däruppe i annexet. Går in på Youtube. Vad ska vi lyssna på... Hm....... Namnet Laleh dyker av någon anledning upp i huvudet. Vet inte varför. Ett tag sen man hörde den stämman. Kanske skulle testa att lägga upp ett klipp. Bara för att se om det är jag eller min dator som är problemet.

Två minuter senare: Varför bryr jag mig ens om att försöka när jag vet att teknikens förbannelse vilar över mig.

Muffinsutdelningen gick ju bra i alla fall. Annars hade jag kanske möjligtvis varit lite aningen sådär mikroskopiskt sur över att ha gått upp kvart i sju för att göra folk glada om de inte hade blivit det.

Jag borde ringa Mårbacka angående sommarjobbet. Bara för att visa att jag vill ha det. Problemet är ju att jag måste fråga nånting då. Men jag har ingenting att fråga dem som inte stod i annonsen eller som jag kan ta upp på en eventuell intervju. Ska jag kanske ringa och låtsas som att jag inte har fått mejlet om att de hör av sig så fort som möjligt och fråga när de hör av sig? Bara för att visa hur otroligt motiverad jag är och hur gärna jag vill ha det. Eller är det överdrivet? Kan inte bestämma mig....

Nu är klockan 12.15. Vem har någonsin sagt att dryga håltimmar är till för att göra något vettigt på? Förresten har jag inte ens håltimme, för jag har inte börjat än, så det kallas extremlång sovmorgon. Varför det skulle vara bättre för meningslösheter än håltimmar kan jag inte säga. Det var väl bara ett väldigt obra bortförklaringsförsök. Lägg märke till att jag inte skrev dåligt. Kan dock inte förklara varför jag inte skrev dåligt, det är ju den rätta benämningen, det ord som passar in och förklarar bortförklaringsförsökets rätta natur precis. Ändå vill jag inte kalla mig själv dålig. Varför obra skulle vara bättre vet jag inte. Jag vet inte så mycket överhuvudtaget egentligen. Det är obra.

Dagens mejl: Apropå datorer och mer eller mindre klockrena liknelser så fick jag det här för inte så längesedan, rättare sagt igår klockan 16.49, men jag såg det först idag så därför ger jag mig själv rätten att kalla det dagens mejl.

En språklärare försökte förklara det här med tinget "kön" för sina elever.
T ex, sa läraren, benämns båtar, flygplan och orkaner som "hon".
En av eleverna undrade vilket kön i så fall en dator skulle vara.
Läraren gjorde detta till en gruppuppgift och delade upp klassen i två grupper - killar för sig och tjejer för sig.
Uppgiften var att ge datorn ett kön och motivera varför.

Tjejerna kom fram till att en dator definitivt är en "han" eftersom:
1. Han kan en hel del, men vet sällan hur han ska använda sin talang utan att få instruktioner.
2. Det är meningen att han skall hjälpa till att lösa dina problem, men hälften av tiden är han själv det största problemet.
3. För att få hans uppmärksamhet måste du först sätta på honom.
4. Så fort du skaffat dig en vet du att om du bara hade väntat litet längre skulle du kunna hittat en bättre modell.

Killarna, å andra sidan, ansåg att en dator är en "hon" eftersom:
1. Ingen, utom hennes skapare, kan förstå den inbyggda logiken.
2. Det språk en dator använder för att kommunicera med en annan dator är obegripligt för alla som inte är datorer.

3. Minsta lilla misstag lagras i ett långtidsminne och kommer att ställa till problem långt efteråt.
4. Så fort du har fastnat för en, kommer du att tvingas spendera halva lönen på mer eller mindre nödvändiga tillbehör.

Var får du allt ifrån???

12.28...............

2 kommentarer:

  1. hihi, vi har sökt samma jobb! ;)känns som det är många som sökt den! jag ringde faktiskt dit, och under så mkt telefon-krax att jag inte hörde va tanten sa så klämde jag iaf fram frågan: öh, jag undrar vad sista datum för ansökan egentligen var, eftersom det står olika på er hemsida och på arbetsförmedlingens :P haha

    SvaraRadera
  2. haha det borde jag ha gjort! Men eftersom jag var så seg och inte skickade in förrän sista ansökningsdagen enligt arbetsförmedlingens hemsida kunde jag ju inte gärna ringa och fråga det då i och för sig.. Kollade inte på deras hemsida förräns då, dum som jag är :$ Jag kommer antagligen inte få jobbet för att jag inte gjorde det, jag menar, det får ju mig att framstå som väldigt oorganiserad och vem vill anställa en sån person?

    SvaraRadera