söndag 15 mars 2009

Mälådifästivalän

Var det någon som hade förutsett det resultatet? Jag vet att det stod att operaormen och ugglan var favoriter, men tänkte att det kanske var ett aprilskämt så där den fjortonde mars.
Vilken skräck som infann sig när en efter en av de på övre delen av poänglistan fick de låga poängen och man insåg att det här kan aldrig gå bra. Det var som att långsamt dra av ett plåster från ett sår som inte var riktigt läkt än.
Vilken panik.
Jag har nog inte haft så hög puls sen.. Ja, okej i fredags på dansen, men utan att räkna träning så kan jag inte komma ihåg senast. Hjärtat hoppade över mer än ett slag, svetten lackade (bildligt talat) och desperata rop på hjälp var konstanta. Bokstavligt talat.

Inte visste jag att svenska folket gillade opera. Jag måste ha missat något här.

Men det blir i alla fall inga knallturkosa stövlar och stripigt håret som ska kraxa fram desperata rop på hjälp (är det inte lite ironiskt att vi både gjorde det samtidigt, men av heelt olika orsaker?) i Moskva inför hela Europa. Minus alla de som bojkottar det då. Vilket jag faktiskt har full förståelse för. Och ändå sitter jag där, år efter år, och klagar på låtarna, artisterna, kläderna, dansarna, ja, i princip allt med i princip alla framträdandena.
Men det är väl det melodifestivalen handlar om. Sveriges största tevefolkfest kallas det.
Det är nästan lite tragiskt. Fast det är väl alla Sveriges så kallade "folkfester": midsommar då det alltid ska regna och alla ska bli stupfulla, semestern då alla ska fly härifrån till solen och få brännskador och bli stupfulla, helgen då alla ska belöna sig själva efter en veckas slit med att bli stupfulla..
(Ser ni mönstret?)
Det var kanske därför det blev så konstig röstning igår. Svenska folket var stupfulla, och då lät kraxandet som självaste Beethoven. Eller så slog de fel nummer. Det är ju lätt att förväxla 1 eller 6 med 2. Det var kanke där alla Måns och Alcazars röster försvann.
(Om du som läser detta händelsevis gillar Caroline af Ugglas Snälla, snälla-låt så hoppas jag att du förstår att jag inte menar allvar om att du var stupfull om du röstade på henne igår. Jag är inte direkt känd för det, att mena allvar. Men jag delar i alla fall inte din åsikt)

(Sen körde jag fel igår till Sebastian på grund av en ganska värdelös vägbeskrivning, vilket ledde till en misslyckad U-sväng på grund av en snövall och lite backning mitt på landsvägen. Jag råkade också sätta på vindrutetorkaren där bak av misstag utan att veta hur man stänger av den. Det var faktiskt en ny bil, så var tacksam att vi kom fram och tillbaka överhuvudtaget)

Dagens bakning: Ska ske i det Wedemalmska hemmet med start om cirka tre timmar. Innan dess ska jag duscha, slappa och äta lunch.
Bye bye blåbärspaj, nu blir det muffinspartaj!
(It's all about the wordplay..)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar