söndag 15 mars 2009

Angående föregående inlägg

Jag kan förstå de som tycker att Caroline var ärlig och äkta jämfört med alla de andra artisterna som sjöng om vadå? Ja, en textrad fastnar väl, och det är den där titeln ingår. Det finns inte så mycket djup och mening där med andra ord. Och att det är ytligt att döma henne på grund av utseendet och så vidare. På sätt och vis håller jag helt och hållet med. Det är en ganska ytlig tillställning, den där "festivalen."
Men betänk då också att om hon hade vunnit så hade hon stått där i Rysslands huvudstad och sjungit något som ingen utanför Sverige hade förstått. För jag tror knappast det hade funkat att göra om den texten, som ju visserligen hade djup och mening till skillnad från de flesta andra. "I beg you, please, please, please, pleeaseee." Hade inte gått så bra. Nog för att det inte är Sovjet längre, men de är fortfarande ryssar. Man vet aldrig vad de hittar på.
Å andra sidan, vi har väl redan ganska dåligt rykte. Och hur många bryr sig egentligen, vi kan väl lika gärna fortsätta på banan att komma bland de fem sista.
Men jag tyckte ändå inte om låten, den var faktiskt mest skrattretande, trots sin ärlighet och djuphet.

Det finns de som lyckas vara seriösa när de skriver. Som lyckas förmedla något utan att det låter töntigt. Som faktiskt har vettiga saker att säga och inte slösar bort dem på att skämta bort allt.
Jag kanske försöker med det en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar