fredag 2 januari 2009

Dagens ungdom

Min fyraårige lillebror och jag hade idag ett, ja vad ska man kalla det, intressant/ jobbigt/ pinsamt samtal. Det hela började med att vi kom in på hur stora alla i familjen var.
"Hanna, vem är störst av dig och mamma?"
"Jag är längre än mamma men hon är äldre än mig" sa jag med en ond föraning om vart detta skulle leda. (Det är inte första gången sånt här har tagits upp)
"Men varför har du såna då?" och pekar på mina bröst.
"Öhm, det bara är så" sa jag lite undanflyktigt.
Douglas ser konfunderad ut, men tog efter lite väntan tog han upp frågan från ett annat håll:
"Vem är störst av dig och Henrik?" (min andre lillebror som är 17 år och 190 cm lång. Världen är orättvis)
"Jag är äldst (haha) men Henrik är längst"
"Men varför föddes inte du samtidigt som Max och jag?"
".. Eh.. För att jag är äldre än er"
"Ja.. Men Hanna, hur gör man bebisar?"
"Ööhmm.... Fråga igen om tio år.
"Va"
"Det får du lära dig i skolan"
Därefter flöt samtalet in på skolan, att man måste vara tyst och lyssna på lärarern och så vidare. Puh.. Jag känner mig inte direkt redo att ha the Talk om blommor och bin med honom än. If ever.

Dagens misslyckande: Endast tre kapitel i svenskaboken lästa. Och jag som stannade hemma från utflykten till Lycksele för att få i alla fall lite pluggande gjort under lovet. Men nej. Teven har verkligen en enorm dragningskraft vid vissa tillfällen. Jag tittade på Hitta Nemo istället. Mycket roligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar