tisdag 5 maj 2009

IB är en diktatur

Points för detta statement:
1) Det kräver total lydnad av sina medborgare.
2) Det försöker skapa en ny sorts människa av sina medborgare med att kalla dem IB-students för att framställa dem som unika och bättre mot andra elever runt omkring dem.
3) Opposition i form av slacking och procrastination bestraffas eftersom the IB-students kan fråntas sina diplom om de inte lyckas uppnå en viss quota av poäng.
4) Dock är det inte så totalitärt som det vill verka eftersom det inte har makt att kontrollera vad alla eleverna gör alltid. Ha.
5) Det lockar folk till sig med löften om att det skapar otroligt goda framtidsmöjligheter.
6) Det ljuger. Propaganda kallas det. Inte sant men effektivt.
7) Det har en centraliserad struktur där IBO distribuerar sina order från till de olika IB-skolorna. Dessa måste, under alla omständigheter, efterföljas.
8) Det hävdar att det är ett rättvist system och att alla bedöms på lika villkor, men faktum är att de olika examiners som rättar alla prov och internals har stor makt och genom sin subjektivitet påverkar de betygsättningen så att den inte alls blir rättvis.
9) Genom sina hårda krav försöker de få medborgarna att prestera bättre, men resultatet är ofta counterproductive i och med att många drabbas av extrem ångest och mental förlamning istället.
10) Bara det faktum att en av dessa IB-students sitter och skriver detta som ett försök att "piffa till" sin historia revision om de andra diktaturerna, som IB för övrigt säger sig inte alls likna trots de slående likheterna, på sin FRITID är ett exempel på hur IB har lyckats ta över livet för sina medborgare och gjort dem indoctrinated.
11) Eller nej förresten, hon har ju ingen fritid, hon har bara IB-tid. Helt in line med IBO's aims.

Damaged for life. Kanske skulle anmäla mig som Mårtens efterträdare. Eller deputy. Det är ju i alla fall en början. På mitt fortsatta icke-liv.

Dagens besked: NEJ. Inget jobb i vattnet och rutschkanorna nej. Skit.

1 kommentar: