måndag 10 augusti 2009

Jag är i brrr, Norrland, brrr (hutter hutter)

Jag sitter insvept i tre yllefilter över två fleecetröjor storlek XXL som i sin tur har dragits på över två par underställ. Kaminen går på högvarv, utanför fönstret ligger snön gnistrande och vit. Ja, alltså inte sådär fint på marken så att när man tittar ut så tänker man åh va fint med snö, nu ska jag ut och vara barnslig och åka pulka och bygga tio tjocka snögubbar, nej nej, jag menar alltså utanför fönstret som att man inte ser nåt annat än vitt och gnister när man tittar ut. Vilket man inte gör eftersom man inte vill lämna sängen och sätta fötterna på det isiga golvet. Det hjälper inte att man sätter på sig alla raggsocksor man äger eller kan få tag på på annat sätt (läs: stjäla från andra delar av familjen) och tar på pappas flufftofflor, ingenting kan stå emot kylan... Även om man kunde gå utanför dörren, vilket man ju inte kan eftersom huset är begravt i snö, så vill man inte eftersom det enda man skulle möta i så fall är mera snö, 40 grader minus och massa stela norrlänningar som bara säger shuuup, antagligen för att de är så frusna och inte vill slösa energi på att prata.

Gick ni på det? I så fall, ni fördomsfulla sydsverige-människor, ska jag nu motbevisa denna väl utpräglade bild av vårt nordliga Svea Rike.

Bevismaterial 1. Fram till igår var det värmebölja. Japp, det är sant. 20-25 grader i flera dagar, det är vad jag kallar sommar i klass med övriga Svea. Yllefiltar, fleecetröjor, raggsockor, kaminer, dra åt skogen, jag menar, herregud, vad överhettad man skulle bli!

Bevismaterial 2. I förrgår badade jag i den riktiga sjön och det var faktitskt nästan ganska varmt. Och med den riktiga menas en av naturen formad sjö, inte den konstgjorda de gjort för att det är för kallt i den riktiga fram till juli-augusti. Men då rackarns kommer värmen! (Värmebölja, remember) Dessutom, vem vill ha en riktig sjö när man kan ha en megapool? Slutsats: Norrlänningar är både pragmatiska och nytänkande. Shuuup på den!

Bevismaterial 3. Jag har blivit en nyans brunare sen jag anlände.

Bevismaterial 4. Några av de värsta pratkvarnarna jag nånsin träffat föddes och lever här i krokarna.

Så, där har ni det, svart på vitt, live från ett ögonvittne, detta obestridliga fakta.

Jag tror jag just slog hål på ett par myter...

Dagens rackartyg: Jag tog två extra blåbärsmuffins när ingen såg. Egentligen fick man bara två men när man är nitton så måste man ibland göra något vågat, som att äta fyra muffins.

4 kommentarer:

  1. va?? snöar det inte i norrland nu?? jag trodde det va snö året om där!!! Men hur överlever isbjörnarna 25 graders värme???? ;);) haha

    SvaraRadera
  2. Tummen upp för fyra muffins!! :D

    SvaraRadera
  3. Haha på er;) jag tackar för bekräftelsen på att jag handlade rätt och riktigt (eller ja...) :P

    SvaraRadera