måndag 29 december 2008

Storuman

Eftersom jag ändå sitter vid datorn tänker jag uppdatera bloggen om stället som jag för tillfället befinner mig på. Först och främst måste vi skilja på kommunen Storuman och tätorten Storuman. Annars får jag kanske massa arga norrlänningar efter mig. Okej, det finns inte så många och dom är väldigt utspridda, men ändå. För artighetens skull.

I tätorten Storuman finns: (där jag just nu i denna stund sitter och skriver detta på Norrlandsgatan 6. Ja, gatan heter faktiskt så, det är inget skämt.)

  • 2255 invånare på 314 hektar, vilket gör att befolkningstätheten blir 754 invånare per kvadratkilometer. (Nej, jag räknade inte ut det, det stod på Wikipedia. Fast visst hade det varit coolt om jag hade en sån mattehjärna? Drömma kan man ju..)
  • Ett ICA och ett COOP konsum vilket gör att the neverending mataffärskriget även finns här.
  • Två sportaffärer med vinterkläder, skidor och såna saker.
  • En audio video affär där jag idag köpte en digitalkamera (använde alla julklappspengar då presentkortet inte räckte till, vilket gör att jag nu är praktiskt taget pank..)
  • Tre (eller nåt sånt) klädaffärer.
  • Två (ungefär) skoaffärer.
  • Tre bensinmackar.
  • Nån slags hantverks/hemslöjdsaffär (tror jag) som heter Lapland Office.
  • En camping som för tillfället ligger i princip öde. Men vilket hålligång det är på sommaren! Eller nej, kanske inte riktigt.. Då är den bara halvöde.
  • En (liten) tågstation. Fast det går inga tåg på vintern.
  • Två hotell: Toppen och Luspen.
  • En hembygdsgård där dom bakar otroligt gott bröd.
  • Ett Folkets Hus med en biosalong som visar filmer två gånger i veckan.
  • Ett elljusspår.
  • En ishall.
  • En konstgjord sjö eftersom det är för kallt att bada i den "riktiga." Ett hopptorn finns också på badplatsen. Ingen badar nu, och få gör det nånsin.
  • En rondell. Dock inga rödljus. Men en vägverketskylt på ett ljusblått litet hus.
  • Två dagis, ett lågstadium, ett mellanstadium, ett högstadium, ett gymnasium (med 180 elever) där man kan läsa natur, samhäll, teknik, barn och fritid, fordon och media samt en folkhögskola där "aktuella samhällsfrågor som glesbygdsfrågor och friluftsliv är viktiga inslag" i kurserna.
  • Ett utsiktstorn där man kan se flera mil. Jag försökte ägga upp en bild men det gick inget bra.. Jag och datorer liksom. Världens sämsta kombination.

I kommunen Storuman finns:

  • 6432 invånare på 8 285,87 kvadratkilometer, vilket gör befolkningstätheten till 0.9 invånare per kvadratkilometer (återigen, Wikipedia). Det kan nämnas att det är den tionde största kommunen i Sverige, efter Kiruna, Jokkmokk, Gällivare, Arjeplog, Härjedalen, Strömsund, Vilhelmina, Pajala och Sorsele (alla utom en av dessa ligger antingen i Norrbottens eller Västerbottens län. Den som "sticker ut" (Härjedalen) ligger i Jämtland..)
  • 28 orter, varav 5 tätorter: Storuman, Stensele, Tärnaby, Hemavan och Gunnarn.
  • 15 skoterleder. Eller egentligen "skotersträckor mellan tätorter." Men man säger skoterleder.
  • Inte längre någon flygplats. Den lades ner för ungefär två månader sen på grund av att bristen på folk som flög hit.
  • Ytterligare två gymnasium: Alpint och armbrytare (jag skojar inte, det finns!)
  • Två gruvor: en guld(!)gruva och en där man utvinner zink och bly (elller om det är zink och aluminium.. Pappsen var inte säker)
  • Massa skidbackar. Och, just nu, massor av SNÖÖÖÖ!
  • Några vattenkraftverk (typ tre) och en biobränslefabrik. Jodå, här försöker man också fighta miljöproblemen.
  • Skog, skog, myr, skog, renar, myr, skog, skog, myr, renar också lite skog. Ordet dött får en ny innebörd när man ska ta sig mellan civiliserade områden. Man tror att det är en myt, eller i alla fall en överdrift, men nej. Det ÄR tio mil skog och myr utan skymten av det minsta lilla hus ibland. Det är lättare att hitta en ren än en människa i såna lägen.

Kända personer som kommer härifrån trakterna inkluderar:

  • Ingemar Stenmark - skidåkaren
  • Anja Pärson - skidåkaren
  • Stig Strand - skidåkaren
  • Jackie Arklöv - mördaren
  • Björn Ferry - skidskytten (när man åker in i Storuman söderifrån finns en välkommenskylt med denne och texten "Welcome to my hometown")
  • Heidi Andersson - armbryterskan (från Ensamheten). Hon är för övrigt gift med Björn Ferry och enligt far min bor dom nåstans härikring. Värsta kändisstan. Eller inte.

So now you know allt som är värt att veta om både tätorten Storuman och kommunen Storuman. Okej, jag kan väl ha missat en del, men hey, ingen är väl perfekt.

Dagens hejdå: Till min faster som lämnade oss för att fira nyår hos farmor och farfar (alltså hennes, och min pappas, mamma och pappa). Bye bye hallonpaj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar