måndag 22 december 2008

Resdag

Den 21 December 2008 (ja jag är medveten om att det var igår och att mina inlägg därmed blir i okronologisk ordning. But that's just the way I am. Ologisk och oordningssam) såg ut såhär:

Vaknade: 9.10. Inte dåligt med tanke på att det var söndag och jag gick och lade mig cirka klockan ett på lördagskvällen. (Som för övrigt var mycket tevlig :-) Tack för det alla som var med)

Frukost: Den sedvanliga kesosmörgåsen och yoghurten, dock utan banan då det bara fanns en kvar och den var brunprickig.

Avfärd: Efter lite last minute packing och argument med mamma om vem som skulle köra till flygplatsen (varför skulle jag inte få köra? Jag har faktiskt körkort och dom råkar vara till för att användas! Sa jag och fick medhåll från både plastpappa Göran (jag brukar inte kalla honom så) och broder Henrik. Men löjlig som hon är så var min mamma av en annan mening. Som tur var vann jag och fick köra. Eller tur och tur, det är väl inte mer än rätt) så kom vi fram en kvart innan incheckningen öppnade! Mor min fick därmed utstå ännu fler hånfliningar och kommentarer om hur urbota nojig hon var som oroade sig över min perfekta körning. (Stackars Henrik som måste övningsköra med henne. Själv vägrade jag ingå ett sånt hopplöst företag och körde endast med fadern vår däruppe i norr, men det blir ju svårt för honom..)

Arlanda: Ankomst vid två/halv tre-tiden efter en dryg halvtimmes flygning från Karlstad. Japp, då var det bara att vänta på planet till Vilhelmina då. I fyra timmar. Detta var vad som inträffade under de fyra timmarna:
  • Genomgång av Sky City och alla dess affärer.
  • Varsin bänk + iPod(jag)/mobil med mp3(Henrik).
  • Mer vandring. (Visste ni att terminal 2 och 5 är för utrikesflyg och 3 och 4 är för inrikes? Man lär sig något varje dag)
  • Mat. Kyckling på gooh(?)/McDonalds. (Jag kände inte för hamburgare)
  • Efterrätt bestående av te och megastor chokladmuffin samt mycket flumfunderingar (hur säger man muffin i bestämd form? Alltså som att stol blir stolen, bord blir bordet och så vidare.. Vad blir muffin? Muffinen? Muffinet? En fråga för alla grammatiker därute. Om det nu finns några..)
  • Väntan vid gaten med en hel drös andra människor, bland annat: Ett gäng fransmän (pappa sa senare att dom var från Schweiz), två ungar som sprang omkring och ålade sig runt på golvet, samt en tant som inte kunde förstå att kvinnan som frågade henne om hjälp inte kunde svenska ("Mora? Det står på skärmen vilken gate. -Sorry I don't speak Swedish.. -Men du kan läsa på skärmen, det står MORA. -Sorry I don't.. -Men.. (väntan) On the monitors, det står MORA (försöker peka på en skärm)") Kvinnan gick iväg till en säkerhetsvakt. Klokt gjort av henne.

Välkomnandet på Vilhelmina flygplats: En syster yster, bröderna adhd och en fader som fick spader på de tre förstnämnda. Eller nej, det gjorde han inte. Det var bara för att det skulle rimma. Fast det gjorde det ju inte i alla fall så det sket sig.

Välkomnandet på Norrlandsgatan (ja den heter så) 6 i Storuman: En till syster yster och en plastmamma Gabriella som fick spader på den förstnämnda. Nattmacka och prat, sen godnatt. Perfekt start på jullovet.

Oj vilket långt inlägg. Inget att förvänta sig i framtiden dock.

Dagen (eller gårdagens då) misstag: Fikat på kafet kostade 54 spänn. Hade jag väntat en timme hade det kostat 20 på planet. Muffinen (eller hur man nu säger) hade kanske inte varit lika gigantisk men det hade bara varit bra eftersom jag mådde illa efter att ha tvingat i mig hela muffinet (ni ser problemet muffinen/muffinet.. inget funkar). Eftersom den kostade 27 spänn var jag ju liksom tvungen att äta upp den. (Jag har aldrig sagt att jag är smart. Det är bara andra som påstår det)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar