fredag 26 december 2008

Annandagen

Inte för att jag tror att det finns nån själ som följer min briljanta (höm höm) blogg (än) men jag tänkte jag skulle skriva nåt oviktigt bara för att. Totalt meningslöst egentligen alltså.

Gick upp 11.39. Vaknade egentligen vid nio men orkade inte gå upp eftersom jag som vanligt inte kunde somna förrän typ två inatt. Sömnproblemen vill inte ge med sig och dom så kallade "insomningstabletterna" hjälper inte ett skit.

Det är iallafall bra att det är jullov och att det är ett vitt sådant, för ovanlighetens skull. Men så befinner man sig ju ett antal mil längre norrut också. Det tillåter en att göra så mycket som man i normala fall inte kan. Igår åkte jag skoter och byggde en snögrotta till exempel, och idag byggde jag och bröderna en snögubbe som blev lika stor som mig. Eller ja, lika lång i alla fall, fast han var något tjockare.

Julafton var en annan trevlig tillställning. Jag åt alldeles för mycket julmat och julgodis (som vanligt), tomtehysterin ersattes av julklappshysteri vid åsynen av alla paketen under granen, och vi missade kalle anka (kom på det kvart över tre och det kändes inte som att det var nån idé då). Julklappsutdelningen under ledning av syster M. (vilket ledde till att en hel del kom till fel person eftersom hon hade så bråttom och läste fel, vilket då fick rättas till av de andra läskunniga människorna som var närvarande) gick relativt lugnt till (ingen skadades, däremot förekom en hel del glädjetjut och glädjedanser när papperet slets av och man såg att det som doldes däri var playstation, bilbana och så vidare).

Jag fick:
  • Massa pengar. Välbehövligt
  • Kejsaren av Portugallien (för jag har ju så mycket tid att läsa böcker utanför skolan.. not)
  • Grytlappar
  • "Presentkort" på digitalkamera (1500 kr)
  • Presentkort på bio (100 kr)
  • Kokbok och ett köksredskap som jag inte vet vad det kallas (en sån där man använder för att ta korv med, vet inte om det finns nåt mer användningsområde.. den ser ut lite som en tång nästan. Eller nej det gör den inte egentligen. Jag vet inte vad den ser ut som. Glöm det)
  • Godis: kola, chokladkaka och kalenderchoklad (två kalendrar - syskonen tål ju inte mjölk, vilket de inte tänkte på vid köpet av kalendrarna). Och jag som inte skulle äta så mycket godis.. Där rök den ambitionen.
  • Tarotkort. Har ingen aning om varför. Jag har väl aldrig varit intresserad av tarot?
  • Icke att förglömma, även fast jag höll på att göra det, flygbiljetter tur och retur Karlstad - Storuman (eller ja, Vilhelmina då, Storumans flygplats är ju nedlagd)

Så sitter man sen såhär på annandan, nästan fortfarande mätt av all mat och godis, utan att riktigt veta vad man ska göra. Lite tomt blir det när all julhysteri (hur många gånger har jag egentligen använt det ordet i det här inlägget nu?) börjar lägga sig. Men som sagt, det är ju tur att det fortfarande finns snö. Och att livet inte går ut på att fira jul för klapparnas och matens skull. Vad skulle vi då göra resten av året? Ojdå nu blev jag visst lite seriös för ovanlighetens skull. Don't be scared, det varade ju inte så länge.

På grund av min oförmåga att vara seriös så ska jag sluta skriva nu. Sångtexten får tala för den seriösa (ett annat ord jag använde mig av många gånger idag) sidan av mig.

Hark now hear the angels sing

a new king born today

and man will live forevermore

because of Christmas Day

Trumpets sound and angels sing

listen what they say

that man will live forevermore

because of Christmas Day

Dagens osedda film: På rymmen med Pippi Långstrump. Den var på teven men då syskonen inte ville se denna eminenta klassiker utan dra med mig på andra saker blev den inte sedd utan osedd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar