torsdag 1 april 2010

En närstudie av det franska vädret

I slutet av mars kan det gå från blå himmel med vita ullmoln till åska och syndaflod tillbaka till blå himmel med vita ullmoln under loppet av lite drygt en halvtimme. Detta hände en dag förra veckan.

När jag cyklade till franskan i tisdags (dagen numera namngiven urk) var himlen blå med vita ullmoln.
Två timmar senare när franskan var slut var himlen lätt grå.
En halvtimme senare när jag hade hämtat barnen ville jag be Noa om ritningarna till arken.
Ungen grät och fick min regnjacka som fick henne att se ut som ett troll.
Jag förfrös fingrarna och blev, citat: "jättedyngsur".
Jo jag tackar.
När vi kommit hem en halvtimme senare hade det nästan slutat regna.
När vi hade varit hemma tio minuter hade det slutat regna.

Det är som svensk sommar. Fast mer övergående ilska när åskan drar förbi.
Och kallare.
Och utan nätterna med sol.
När jag tänker efter är det inte alls som svensk sommar.
Inte. Alls.

1 kommentar: